Apua ja tukea korona-aikana

25.3.2020

Yhteiskuntamme kaikki sektorit haluavat auttaa kansalaisia koronaepidemiasta johtuvasta uudenlaisessa arjessa. Tähän on koottu muutamia järjestöjen ja muiden toimijoiden tarjoamia valtakunnallisia ja paikallisia palveluita ja tukimuotoja. Listaa päivitetään vinkkien perusteella.

Järjestöjen palveluita:

Suomen auttavat puhelimet:

Pohjoissavolaiset.fi: Korona-apua Varkaudessa

FinFami - mielenterveysomaisten järjestö

Etäpalvelut kootusti osoitteessa

Varkauden Perheentalo

EtäPerheentalo kokoontuu Facebookissa osoitteessa

Perheentalon Facebookista ja kotisivuilta https://ensijaturvakotienliitto.fi/lapsenkengissa/perheentalo/perheentalon-linkkeja-ja-vinkkeja/ saat myös vinkkejä ja viihdykettä lapsiperhearkeen.

Lisäksi Perheentalolla on puhelinpäivystys (työntekijät tavoitettavissa) arkisin klo 10-14. Soittaa voi vaikka kuulumisia kertoakseen, mutta myös jos joku asia mietityttää tai ottaa vaikka päähän.

Varkauden seudun mielenterveysväki ry - Mielitupa

Tiedotteet ja kaikki yhteystiedot löytyvät osoitteesta www.mielitupa.com

Pohjois-Savon Syöpäyhdistys ry

Jos yksinäisyys tai vallitseva tilanne ahdistaa, voit soittaa Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksen vertaistukihenkilölle, psykologi Tuula Ärväkselle ma-to klo 12-15 puh. 044 576 5592.

Tiedot: https://www.pohjois-savonsyopayhdistys.fi/ajankohtaista/verkkouutiset/psykologin-puhelinpalvelu/

Pohjois-Savon Muisti ry/Varkauden muistiluotsi

Vertaistoiminnan ohjaaja on tavoitettavissa puhelimella, yhteystiedot osoitteessa https://www.psmuisti.fi/varkaus

MIELI ry chat

Tietoa Mieli ry:n chateistä ja kriisipuhelimista:

Nuorten Sekasin-chat: https://mieli.fi/fi/tukea-netist%C3%A4

Allergia ja Astmayhdistys

Suomen Migreeniyhdistys ry

Hengitysliitto

Munuais- ja maksaliitto

Väestöliitto

www.hyvakysymys.fi, vastauksia erilaisiin kysymyksiin

Suomen Kipu ry

Epilepsia

Suomen Nivelyhdistys

MLL Vanhempien netti

Vinkkejä eri tilanteisiin tavallisessa ja korona-arjessa:

Soste: Tukea ja tietoa koronaviruksesta huolestuneille

Muut toimijat:

Valtakunnallinen koronaneuvontapuhelin, puh. 0295 535 535

Ensisijaisesti henkilöille, jotka eivät voi hakea tietoa internetistä. Puhelinneuvonta on auki arkipäivisin klo 8-21 ja lauantaisin klo 9-15. Tekstiviestineuvonta 050 902 0163 on tarkoitettu henkilöille, jotka eivät esimerkiksi kuulovamman tai muun syyn takia voi käyttää puhelinta.

Varkauden kaupungin palvelut

Varkauden kaupunki on avannut Apua arjen poikkeustilanteessa-puhelinpalvelun numerossa 044 444 2465. Palvelu toimii arkisin kello 8.00 – 15.00. Puheluihin vastaavat sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset.

Puhelinpalveluun voivat soittaa kuntalaiset, jotka tarvitsevat apua tässä poikkeustilanteessa.

Palvelun kautta on mahdollista saada

• apua apteekki- ja kauppa-asioihin liittyen.
  • apua mikäli on taloudellisia haasteita hankkia itselle ja perheelle ruokaa ja lääkkeitä.
  • tarvittaessa tukea ja neuvoa myös muussa arjessa selviytymisessä.

Apua pyritään järjestämään vuorokauden sisällä yhteydenotosta.

Hengitystieinfektiotartuntaan ja sen hoitoon liittyvät kysymykset hoidetaan terveydenhuollon kautta.

• Terveysaseman ajanvaraus ja neuvonta puh. 017 579 6000, avoinna ma-to 8.15–15, pe 8.15–13.
  • Muina aikoina soita Varkauden 24/7 päivystykseen, 017 579 5000.

Muut kaupungin palvelut

Varkauden kaupungilla on käytössä myös Warkausluuri ikäihmisille, Apua-nappi lapsiperheille, sähköinen 24h-yhteydenottopalvelu terveyspalveluihin sekä DigiMehiläinen-terveyspalvelu. Kaikkiin edellä mainittuihin pääset tästä: https://www.varkaus.fi/apua-ja-tukea

Nuorisotyö

Nuorisotalot on suljettu, mutta nuorisotyötekijät ovat tavoitettavissa chatissä, Whatsapilla ja Discordin kautta. Yhteystiedot ja lisätietoja toiminnasta: https://po1nt.fi/varkaus/varkaus/

Omaolo-palvelu

Omaolosta löydät sosiaali- ja terveyspalvelut, nopeasti ja esteettömästi, ympäri vuorokauden – vaikka kotisohvalta käsin! Omaolon antamat suositukset ovat aina henkilökohtaisia. Ne perustuvat ajantasaisimpaan tieteelliseen tutkimusnäyttöön ja kansallisesti yhteisesti sovittuihin kriteereihin.

Luterilainen seurakunta

Kirkon keskusteluapu

Asiointiapu

Asiointiapu on tarkoitettu välttämättömään asiointiin, jota ei pysty muuten järjestämään. Yhteydenotot Reijo Leppänen, puh. 040 701 6630 tai Minna Riihimäki-Sutinen, puh. 040 099 6340.

Muu arjen apu

Myös lastenohjaajat tavoitettavissa sähköpostitse, puhelimella ja somessa (saatavilla esim. lastenhoitoapua).

Varkauden helluntaiseurakunta

Työntekijät ja sielunhoitajat ovat tavoitettavissa henkilökohtaisia keskusteluja varten. Varaa aika soittamalla tai tekstiviestillä (Ari: 044 9715856, Samuel:050 3522559). Työntekijät ovat myös tavattavissa tiistaisin (poikkeuksellisesti) ja torstaisin klo 9-11. Tulethan tapaamisiin terveenä!

Saimaan ortodoksinen seurakunta

Seurakunnan työntekijät päivystävät aktiivisesti puhelimitse ja sähköpostitse, ja heihin voi olla epäröimättä yhteydessä kaikissa asioissa. Seurakunnan päivystävät puhelinnumerot: isä BOGDAN GROSU 040 480 3677, isä MIKKO MENTU 050 593 1383, kanttori MARIA MENTU 040 178 4103

Kansalaisten omaehtoista auttamista:

Varkauden apurinki (Facebook-ryhmä)

Nappi Naapuri -sivusto

Nappi Naapuri on verkkopalvelu, jonka tarkoituksena on lisätä vuorovaikutusta toisiaan lähellä asuvien ihmisten lähellä. Palvelun käyttö vähentää väärinkäytösten mahdollisuutta ja siten lisää omaehtoisen auttamistoiminnan turvallisuutta. Nappi Naapurin käyttö on tällä hetkellä keskittynyt suuriin kaupunkeihin, mutta palvelua voi käyttää kaikkialla Suomessa.

Yritysten palveluita:

Yritysten tarjoamia palveluita (esim. kauppojen, apteekkien ja ravintoloiden kotiintoimituspalvelut) on listattu Varkauden alueen ilmoitustaulu -Facebook-ryhmässä:

Tietoa ja apua yrittäjille:

Navitas Yrityspalvelut

Navitas Yrityspalvelut tukevat yrittäjää ja yrityksiä poikkeusolosuhteissa. Lisätietoja: https://bit.ly/2wjbdpB

Finnvera